Czym są wartości w Organizacji?
Wartości są wszystkim tym, co uchodzi za ważne i cenne dla Organizacji, pełnią rolę kryteriów wyboru dążeń organizacji.
Zwykle, w realiach zawodowych mamy do czynienia z pewnymi zasadami, zawierającymi nie tylko obowiązki ale i prawa. Wartości są czymś, co spaja wszystkie obszary funkcjonowania Organizacji.
To pewnego rodzaju drogowskaz, określającym kierunek i sposób działania zarówno pracownika w firmie jak i danej firmy na rynku. Wartości jako coś unikatowego definiują daną Organizację jako jedyną w swoim rodzaju.
Warto podkreślić, że wartości nie stoją w opozycji do celów i ról jakie pracownicy pełnią w Organizacji. Każdy z nich powinien indywidualnie zastanowić się, jakie korzyści widzi w realizowaniu celów i zadań w sposób zgodny z wartościami Organizacji?
W jaki sposób identyfikować i wdrażać wartości w Organizacji?
Ważne jest aby nie narzucać wartości z góry, tylko wypracowywać je w Organizacji. System zarządzania przez wartości, jeśli jest dobrze zdefiniowany i wdrożony, ma szansę na to by dotrzeć do pracowników w sposób najbardziej efektywny spośród wszystkich systemów zarządzania. Wydarzy się to jednak tylko w sytuacji, kiedy wartości Organizacyjne będą spójne z wewnętrznym systemem wartości jej pracowników.
Podczas prowadzonych przez nas warsztatów dotyczących identyfikowania wartości organizacyjnych, mamy okazję obserwować, w jaki sposób pojęcia je opisujące interpretowane są przez różne grupy pracowników. Wielość powyższych interpretacji pokazuje wagę tych spotkań oraz to, jak istotne jest komunikowanie wartości pracownikom w spójny i zrozumiały dla nich sposób. Trzeba pamiętać, że budowanie organizacyjnego systemu wartości to praca z jednej strony nad identyfikacją tych wartości, a z drugiej strony nad ich utrzymanie i wspólnym rozumieniem przez pracowników.
Jakie są korzyści zarządzania przez wartości w Organizacji?
Adekwatnie zdiagnozowane wartości, zgodne z tym, co rzeczywiście jest istotne dla danej Organizacji i jej pracowników, są intuicyjnie zrozumiałe dla wszystkich interesariuszy. Konstrukcja takiego systemu jest zwykle prosta i łatwa do zapamiętania.
Wartości wprowadzają jasne zasady określające co jest dozwolone a co nie, które zachowania będą nagradzane, a które karane.
Na każdym z prowadzonych przez nas warsztatów pada także sugestia, że nawet najbardziej innowacyjny biznes nie oparty na wartościach powoduje często odejście klientów. Uczestnicy warsztatów podkreślają także, że jeśli organizacja narzuca inny niż naturalny system wartości lub stara się zmieniać wartości siłowo, a nie ewolucyjnie pracownicy zaczynają szukać nowej pracy.
Podsumowując: Wprowadzenie systemu wartości niesie ze sobą duże możliwości związane ze strategicznym zarządzaniem zasobami ludzkimi. Aby jednak system spełniał swoje funkcje i działał na korzyść Organizacji a nie przeciwko niej, musi być zaprojektowany i wdrożony rozważnie, uwzględniając przede wszystkim ludzi tworzących Organizację, bez względu na ich stanowisko i rolę jaką w niej pełnią.