Czas ciągle przecieka Ci przez palce i wydaje Ci się, że doba ma za mało godzin? To wynik złego zarządzania czasem. Zobacz, jak robić to efektywnie!
Czas to zasób nieodnawialny, którego nie można ani zaoszczędzić, ani zatrzymać. Nie oznacza to jednak, że nic nie da się zrobić w kwestii gospodarowania nim. Musimy zdać sobie sprawę, że to nie czas jest problemem, a my! By zdążyć ze wszystkim, musimy zarządzać w czasie sobą, a nie czasem, jako takim. Co to oznacza? Każdy z nas ma tylko 24 godziny na pracę, odpoczynek, sen i odrobinę przyjemności po drodze. Aby znaleźć czas na wszystko, musimy nauczyć się planowania i efektywności.
Od czego zacząć
Do lepszego zorganizowania się, będzie Ci potrzebna przede wszystkim duża doza motywacji. Musisz nie tylko chcieć zmiany w swoim życiu, ale i być przekonanym, że jest Ci ona potrzebna. Zmiana nawyków to długotrwała praca nad samym sobą, dlatego upewnij się, że Twojej głowy nie zaprzątają inne rzeczy. Jeżeli w Twoim życiu zawodowym czy prywatnym dzieje się coś bardzo ważnego, prawdopodobnie motywacja przeniesie się na inny obszar, a zmiana nawyków będzie musiała poczekać.
Jeżeli boisz się, że nie uda Ci się dokonać zmian ze względu na słomiany zapał – mam dla Ciebie radę. Od dzisiaj, przez tydzień, zapisuj sobie na co poświęcasz czas. Po 7 dniach będziesz mógł sam zweryfikować, czy zmiana nawyków jest Ci potrzebna. Gdy zobaczysz, że wykorzystujesz czas nie tak, jakbyś chciał – motywacja do zmiany będzie większa.
Zmarnowane godziny
Każdy z nas ma własny tryb pracy, który wynika z zegara biologicznego. Działanie wbrew niemu niejednokrotnie wydłuża naszą pracę nad danym projektem. Jeżeli jesteś „sową”, raczej ciężko będzie Ci się zabrać za najtrudniejsze zadanie z samego rana. Z kolei „skowronki” o wiele więcej czasu będą musiały mu poświęcić późnym wieczorem. Poznanie czasu naszej największej sprawności zaoszczędzi nam sporo czasu.
Duża ilość zmarnowanych godzin może być także wynikiem naszej postawy względem obowiązków. Zarówno odwlekanie, jak i perfekcjonizm, mogą być przyczyną chronicznego braku czasu. Jeżeli nie potrafisz zabrać się za pracę na czas, rozważ podzielenie jej na małe części. Dzięki temu łatwiej będzie Ci zrobić pierwszy krok. Jeśli Twoją cechą jest perfekcjonizm, pamiętaj o zasadzie Pareto – 20 % wysiłku zawsze daje nam 80% sukcesu. A przecież jest wiele sytuacji, w których 80% w zupełności wystarczy!
Dobry plan
Gdy masz już motywację do zmiany i wiesz, co jest Twoją słabą stroną – pozostaje zrobić dobry plan. Ten moment zazwyczaj jest najbardziej ekscytującą chwilą na drodze do zmiany. Wierzysz, że otwierają się przed Tobą nowe możliwości, które uczynią Cię zupełnie innym
człowiekiem. Pamiętaj jednak, by nie przesadzić z oczekiwaniami wobec siebie. Plan musi być ambitny, ale przede wszystkim realny. Dobrym punktem wyjścia jest planowanie 60% czasu. Dzięki temu zyskasz margines, który przyda się na niezaplanowane i spontanicznie wydarzenia. Uwzględnij także przerwy w pracy – bez nich Twoja efektywność nie będzie tak wysoka, jakbyś oczekiwał. Podczas intensywnej pracy, 10 minut w zupełności wystarczy, by zregenerować siły. Jeśli ma być skuteczna, nie czekaj jednak z nią do chwili, gdy Twoja koncentracja spadnie do zerowego poziomu. Przerwij pracę w momencie, gdy czujesz lekkie znużenie, a jesteś na etapie pracy, do którego łatwo będzie wrócić.
Pic:freeimages.com