Skip to content

Bemanager

Menu
  • Porady
  • Zarządzanie
  • Budowanie zespołu
  • Skuteczna praca
Menu
Krytyka – jak sobie z nią radzić

Krytyka – jak sobie z nią radzić

Posted on 22 października, 201418 kwietnia, 2017 by bogusia

Niewiele osób umie właściwie przyjmować krytykę. Warto jednak posiąść tę umiejętność, bowiem ułatwia ona kontakt z innymi ludźmi oraz dobrą relację z samym sobą. Przeczytaj, jak sobie z nią radzić.

Krytyka nie jest zjawiskiem negatywnym. Zapamiętaj to zdanie, a połowa pracy jest już za Tobą! Jeżeli chcesz wykazywać się asertywną postawą w obliczu krytycznych uwag, bardzo ważne jest, byś miał do nich właściwe podejście. Potraktuj je, jako informację zwrotną, która czyni Cię lepszym. Pochwały są miłe, ale zupełnie niczego cię nie uczą. Z kolei konstruktywna krytyka jest przyczynkiem do Twojego rozwoju.

Konstruktywna krytyka

Nie każda krytyka jest słuszna. Jeżeli chcesz się wykazywać asertywnością, musisz pamiętać by wykazywać się krytycznym myśleniem i mieć świadomość tego, która na opinia na Twój temat jest zgodna z prawdą, a które nie. Jeżeli czujesz, że uwaga jest słuszna – skorzystaj z sytuacji i wyciągnij z niej jak najwięcej. Właśnie spotkałeś na swojej drodze osobę, która potencjalnie może Cię wiele nauczyć. Posiada ona bowiem wiedzę, z którą się do tej pory nie zetknąłeś lub nie wiedziałeś, jak jej użyć. Jeżeli zatem uzyskujesz od niej informację zwrotną na temat swoich działań, postaraj się od niej dowiedzieć jak najwięcej. Przeproś za błąd i zapytaj czego ta osoba od Ciebie oczekuje. Jeżeli masz wątpliwości związane z tym tematem, jest to najlepszy moment na ich rozwianie!

 

Krytyka niesłuszna

Jeżeli czujesz się oceniony niesprawiedliwie – nie przyjmuj zarzutów w sposób bierny. W uprzejmy sposób zaznacz swoje stanowisko, opowiedz o swoim widzeniu sprawy i opatrz swoją wypowiedź argumentami. Ponieważ jest to potencjalne zarzewie konfliktu, staraj się być rzeczowy i opanowany. W takiej sytuacji nie należy także przepraszać, czy brać winy częściowo na siebie, bowiem byłoby to przyznanie się do błędu, który w naszym mniemaniu nie miał miejsca. Jeżeli nie czujesz się winny, ale jest ci przykro – warto również o tym powiedzieć.

 

Rzeczowe podejście

Niezależnie od tego, czy krytyka jest słuszna czy też nie, powinieneś pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim nie koncentruj się na przeszłości, ale na przyszłości. Zamiast rozpamiętywać błędy i mówić o winie, powinieneś zaproponować zmiany. Dzięki temu krytyka przyniesie więcej korzyści niż szkody. Ważną umiejętnością jest też odróżnianie opinii od faktów. Każdy człowiek może mieć inną opinię, więc nie powinieneś się nimi zbytnio przejmować. Z kolei fakty są twardym komunikatem, któremu nie powinieneś zaprzeczać. Dzięki skupieniu na faktach unikniesz także emocjonalnej reakcji i włączysz racjonalne myślenie. Najważniejsze jednak, byś dał przyzwolenie samemu sobie na popełnianie błędów. Świadomość własnej omylności uczyni przyjmowanie krytyki o wiele łatwiejszym.

Pic: freeimages.com

Nowe wpisy

  • Kursy i szkolenia dla kogo?
  • Jakie istnieją sposoby egzekwowania roszczeń?
  • Czy istnieją jakieś zasady zarządzania projektami?
  • Szkolenia otwarte w Gdańsku
  • Jakie zasady Agile są najważniejsze?

Szkolenia eksperckie – księgowe, IT, budowlane

Szkolenia eksperckie

Kategorie

  • Aktualności
  • Asertywność
  • Budowanie zespołu
  • Dobra prezentacja
  • Ekonomia
  • Inne
  • Ocena i rozwój
  • Odpoczynek
  • Ogólny Kryzys
  • Polityka
  • Porady
  • Rozwiązywanie konfliktów
  • Rozwój
  • Skuteczna praca
  • Strona Główna
  • Szkolenia handlowe
  • Uncategorized
  • Zarządzanie

Eventy, imprezy, warsztaty integracyjne

discover-reklama1

Reklama: Wybierz firmę szkoleniową roku

team-building

Jak zwiększyć wydajność, polepszyć jakość w zespole, lepiej zarządzać ludźmi sprzedać więcej? Skorzystaj z oferty firmy, która zajęła 1 miejsce w Top firm szkoleniowych.
Gamma – Bierzemy odpowiedzialność za rezultaty.

©2023 Bemanager | WordPress Theme by Superbthemes.com