Szanowni Państwo,
Rok 2015 był ekscytujący – pojawiło się wiele nowych i silnych trendów w dziedzinie zasobów ludzkich. Postanowiliśmy zebrać najważniejsze zjawiska i ująć je w raporcie. Zapraszamy do lektury!
Po pierwsze postawa! – na rynku pojawił się szereg treningów mentalnych wypełniających przestrzeń pomiędzy tradycyjnym szkoleniem i coachingiem. Wielu pracowników, zwłaszcza tych, którzy uczestniczyli w dużej liczbie szkoleń, nie odnajduje w tradycyjnych szkoleniach potencjału rozwoju. Jednocześnie ich przełożeni i HR widzą potrzebę podniesienia efektywności ich pracy. W odpowiedzi tą potrzebę na rynku pojawiły się treningi mentalne – pracujące na poziomie przekonań i postaw. Działy personalne i szkoleń co raz śmielej sięgają po to nowe rozwiązanie.
Ygreki w natarciu! – jedni się pogodzili z tym, że są skazani na pokolenie Y, inni zaczęli znajdować ich przewagi. Szkolenia zawierające komponent zarządzania pracownikami Y to dzisiaj must have dla firm szkoleniowych i wielu firm. Zachodzące zmiany demograficzne i generacyjne sprawiają, że firmy co raz częściej przekazują funkcje kierownicze pracownikom pokolenia Y. W efekcie jego przedstawiciele nie tylko stanowią już ponad połowę aktywnych pracowników ale sami zarządzają już 38% zatrudnionych osób.
W skutek tego organizacje stają przed wyzwaniem zmiany modeli zarządzania i przywództwa.
Odwrót od budowania relacji w b2b – Klienci oczekują od sprzedawców przede wszystkim merytorycznej i partnerskiej rozmowy. Dobra relacja może być dodatkiem a nie fundamentem sprzedaży.Klienci b2b stali się wymagający. Po przez dziesiątki spotkań nabrali doświadczenia i sprecyzowanych oczekiwań. Im bardziej decyzyjny jest Klient tym mniej ma czasu na roztrwonienie. Nie chcą go tracić wyłącznie na relacyjne rozmowy. W odpowiedzi na ten trend pojawiają propozycje szkoleniowe bazujące na storytellingu, sprzedaży partnerskiej, rozwiązania takie challanger czy knowledger.
Współodpowiedzialność – kolejną, po leadershipie, drogą do budowania zaangażowania staje współodpowiedzialność – pobudzana oddolnie i poziomo w strukturach organizacji.
Raport Delloite podsumowujący 2015 rok potwierdza, że najistotniejszym wyzwaniem dla liderów przedsiębiorstw okazało się być budowanie kultury organizacyjnej i zaangażowania. Zdaniem autorów raportu to właśnie te dwie, kluczowe wartości stanowią receptę dla coraz powszechniejszych trudności w przyciąganiu i utrzymywaniu pracowników o wysokim potencjale. Organizacje, które umiejętnie wykorzystają ten fakt, mają szansę wygrania boju o talenty i pozostawienia w tyle swoich konkurentów.
CSR pod skrzydłami HR – co raz więcej projektów odpowiedzialnego biznesu trafia w zakres odpowiedzialności działów Zasobów Ludzkich.
Wcześniej CSR’em zajmował się głównie dział Public Relation i bądź Marketing. Dziś wiele z wydarzeń CSR’owych wymaga dużego zaangażowania HR’u . W tym roku przebojem stał się wolontariat pracowniczy oraz team bulidingi o charakterze CSR’owym. Dzięki zaangażowaniu HR komunikacja odpowiedzialnego biznesu firmy trafia nie tylko do klienta zewnętrznego, ale również do pracowników firmy.
Firmy szkoleniowe – jak odróżnić ziarno od plew ? – ranking Gazety Finansowej pomaga HR’owcom wybierać spomiędzy 17 000 zarejestrowanych firm szkoleniowych.
Ranking Gazety Finansowej wskazuje czołówkę firm szkoleniowych pod kątem generowanych obrotów, liczby klientów czy zakresu realizowanych szkoleń. Dla wielu firm ranking jest źródłem wiedzy pozwalającej poszerzyć grono firm współpracujących w obszarze szkoleniowym. Wiemy to z doświadczenia – III miejsce Gammy pozwoliło nam nawiązać wiele wartościowych kontaktów.
Freelancer, talent do wynajęcia – wolni strzelcy, osoby zatrudnione na część etatu, czy wręcz na godziny to już codzienność w wielu polskich firmach.Już co trzeci pracodawca w Polsce deklaruje problem ze znalezieniem pracowników posiadających odpowiednie kwalifikacje. Być może właśnie dla tego, w świetle ostatnich dostępny danych, Polska plasuje się na trzecim miejscu co do liczby aktywnych agencji zatrudnienia funkcjonujących w Europie. Szybki rozwój technologii, zmiany demograficzne i niedostatki w najbardziej poszukiwanych kompetencjach sprawiły, że rok 2015 przyniósł prawdziwą wojnę o talenty. Wymaga to od działów HR wypracowania nowych procedur pozyskiwania, oceniania, nagradzania i zarządzania pracownikami coraz częściej pochodzącymi spoza organizacji.
Hipermarket informacji, czyli internetowe bazy danych – portale takie, jak LinkedIn, Twitter i Facebook są doskonałym źródłem informacji nie tylko dla rekruterów, ale i pracowników działów HR. Pozyskanie ich to kolejny krok, aby efektywnie zatrudniać i zatrzymywać dotychczasowych pracowników.Nadszedł czas, aby działy HR skuteczniej wykorzystywały dostępne w sieci informacje zarówno dotyczące ich obecnych pracowników, jaki potencjalnych kandydatów. Portale społecznościowe to nie tylko idealna przestrzeń do budowania wizerunku i marki pracodawcy, ale również ogromna baza danych dobrowolnie udostępniana przez ich użytkowników. Połączenie ich z wewnętrznymi systemami informacji może pomóc wyznaczać nowe trendy m.in. w badaniu satysfakcji pracowników, rozwijaniu programów motywacyjnych i planowaniu ścieżek rozwoju wybranych talentów.
Rynek pracownika – ale w jakim stopniu! – w badaniu „Rynek pracy 2015” aż 41% ankietowanych przyznaje, że często myśli o zmianie pracy! Na szczęście badania mówią również co buduje przywiązanie pracownika do pracodawcy :praca w zgodzie z wartościami, rozwój, dobra atmosfera i sprawiedliwy przełożony. Rok 2015 i również nadchodzący 2016 upłynie pod wyzwaniem : „Co zrobić, aby obniżyć bądź utrzymać poziom rotacji pracowników”
Zachęcamy do pobrania pełnego raportu „Najciekawsze zjawiska HR 2015”, gdzie na kilkudziesięciu stronach znajdą Państwo ekspercką analizę 8 najważniejszych trendów zaobserwowanych w obszarze HR w ubiegłym roku. Mamy nadzieję, że jego lektura będzie ciekawym i inspirującym doświadczeniem