Wiele osób ma problem z szybkim zabraniem się do pracy. Zazwyczaj przyczyną nie jest lenistwo, a znużenie. Jak zatem pracować szybko i efektywnie?
Jeżeli wierzysz, że nie umiesz pracować efektywnie, bo z natury jesteś leniwy, to czas byś zmienił swoje myślenie. Tak zwane „lenistwo” to głos Twojego organizmu, który pragnie coś Ci przekazać. Być może nie możesz zabrać się do obowiązków, bo jesteś niewyspany? Może Twój organizm jest zmęczony ciągłym siedzeniem przed komputerem i chciałby się dotlenić? Aby dokonać zmiany swoich nawyków, musisz zgłębić źródło problemu.
Poznaj siebie
Przede wszystkim zastanów się, w jakich warunkach pracuje Ci się najbardziej komfortowo. Zwróć uwagę na godzinę oraz samopoczucie, jakie masz w takim momencie. Jeżeli jesteś skowronkiem zapewne będzie to poranek, jeśli sową – godziny późniejsze. Każdy z nas ma indywidualny zegar biologiczny, który warunkuje naszą aktywność w ciągu dnia. Da się także dostrzec pewne prawidłowości. Najważniejsze zadania najszybciej wykonuje się przed południem, na co wpływ ma również ilość godzin przespanych w ciągu nocy. Z kolei wykonywanie ich po obiedzie jest jednym z najgorszych pomysłów. Wtedy właśnie sprawność naszego organizmu znacząco spada. Jest to dobra chwila na realizację najmniej ważnych obowiązków. Jeżeli dokładnie przeanalizujesz swoje wahania wydajności w ciągu dnia, będziesz w stanie uniknąć wielu godzin nieefektywnego zabierania się do pracy.
Usuń zakłócenia
Jeżeli czeka Cię dużo pracy, dobrze jest uporządkować przestrzeń wokół siebie. Zarówno biurko, jak i zawartość komputera. Pogrupowanie materiałów i dokumentów zaoszczędzi Ci szukania ich za każdym razem, gdy będziesz ich potrzebował. Co więcej, nie będziesz obciążał mózgu myśleniem o bałaganie, jaki Cię otacza. Jest to podświadomy proces, który obciąża Twoją pamięć i utrudnia klarowne myślenie.
Podziel pracę na małe części
Jeżeli przyczyną odwlekania jest świadomość ogromu pracy, jaka na Ciebie czeka – podziel ją na etapy. Będziesz miał poczucie, że choć wiele pracy jest do wykonania, to zrobienie jednego kroku nie jest problemem. Często najtrudniej jest zacząć, więc ta metoda, da Ci motywację do dalszej pracy. Będzie to szczególnie skuteczne, jeżeli zaczniesz od najprzyjemniejszej części zadania.
Alternatywnym sposobem jest rozpoczęcie pracy od części najtrudniejszej. Dzięki tej technice, natychmiastowo poczujesz dużą ulgę i satysfakcję. Będzie to także swoisty „rozpęd” do dalszych działań.
Nagradzaj się
Gdy już uda Ci się zrealizować plan działania, nie zapominaj o nagrodzeniu się za to. Niejednokrotnie zaczynając pracę, obiecujemy sobie, że czas na to poświęcony, wynagrodzimy sobie w przyjemny sposób. Nie dotrzymując słowa danemu samemu sobie, zniechęcamy się do podjęcia działań w przyszłości. Wewnętrznie wiemy, że nie spełnimy tej obietnicy – nie czujemy więc motywacji aby podjąć trud pracy. Jeżeli uważasz, że nagradzanie się to strata cennego czasu, zastanów się nad tym dłużej. Być może jest to, w Twoim przypadku, najlepsza inwestycja z możliwych.
Pic: freeimages.com