Każdy, kto zajmuje się negocjacjami na poziomie sprzedaży, bądź prowadzenia strategii wie, że podstawą są umiejętności komunikacyjne, perswazyjne i siła przebicia. Zazwyczaj cechy indywidualne negocjatora gwarantują sukces, który często zależny jest od umiejętnego podejścia i wszechstronnemu postrzeganiu sytuacji. Oczywiście bezsprzeczną bazą jest wiedza i odpowiednie przygotowanie do spotkania z drugą stroną. Błędy techniczne tj. brak informacji na dany temat, nieustalona strategia czy nieumiejętne rozpoznanie zamiarów drugiej strony, spowodują, że nawet najbardziej doświadczony trener zaliczy porażkę.
Negocjacje to proces, który zaczyna się rzetelnym przygotowaniem przed rozmową. Jeśli dysponujemy wiedzą, kolejnym punktem, gdzie można popełnić błędy jest ścieżka komunikacyjna w trakcie trwania rozmów. Brak skupienia na komunikatach wysyłanych z różnych stron, niejasna prezentacja problemu, brak otrzymywania i wysyłania wiadomości zwrotnych, eskalacja niepotrzebnych argumentów – również wpływają na możliwość poniesienia porażki.
Stąd popularyzacja szkoleń w zakresie komunikacji i negocjacji. Czy warto inwestować w takie kursy i jakie umiejętności się ćwiczy? Celem większości szkoleń w tym temacie, jest zdobycie lub podniesienie odpowiednich kompetencji oraz wykorzystanie ich w praktyce. Poznanie rożnych stylów negocjacji w odniesieniu do sytuacji, poznanie czynników gwarantujących sukces i narzędzia jakimi posługuje się negocjator – to plusy, które otrzymują uczestnicy szkoleń. Jednak, żeby takie szkolenie przyniosło efekty, w kwestii negocjacji to trening czyni mistrza. Najbardziej cenione szkolenia to takie, w trakcie których uczestnicy mają realną szansę na sprawdzenie teorii i ćwiczenie pod okiem profesjonalistów. Taką formę szkoleń proponuje firma Gamma, zarówno podczas trwania szkoleń otwartych, jak i zamkniętych.