Stres przed wystąpieniem publicznym

Drżą Ci ręce, serce kołacze, a Ty chcesz uciec jak najdalej. Bez względu na wagę wystąpienia, jest to reakcja, której negatywny wpływ możesz ograniczyć! Nie pozwól, by nerwy zepsuły efekty Twojej ciężkiej pracy.

Jeżeli chcesz być dobrym mówcą i zależy Ci na pozytywnej reakcji słuchaczy na Twoje słowa – popracuj na uczuciem tremy. W ograniczonej ilości jest ona zjawiskiem pozytywnym, które potrafi zmotywować, jednakże zbyt duży stres może źle wpłynąć na jakość wystąpienia. Jak zatem ograniczyć jego szkodliwe działanie?

Planuj – nie spisuj

Zanim rozpoczniesz tworzenie prezentacji czy przemówienia, zorientuj się kim są Twoi słuchacze oraz czego oczekują. Dzięki temu dopasujesz swoje przemówienie do ich potrzeb, a w Twojej głowie powstanie bardziej szczegółowy obraz potencjalnych słuchaczy. To z kolei umożliwi Ci wyobrażenie sobie czekającej Cię sytuacji i ograniczy stres.

Gdy już wiesz, jakie cele chcesz osiągnąć i czego oczekują słuchacze – przygotuj dokładny plan wystąpienia. Dobrą praktyką jest spisanie punktów węzłowych, wokół których Twoje przemówienie będzie krążyło. Nie warto jednak spisywać całego przemówienia i uczyć się go na pamięć. Dlaczego? Wyobraź sobie sytuację, w której umiesz każde zdanie swojej prezentacji, ale w wyniku stresu zapominasz jedno z nich w połowie. Czy sądzisz, że uda Ci się bez problemu przejść do dalszej części? Będzie to bardzo trudne, ponieważ Twój mózg jest w trybie „recytowania z pamięci”, który nie jest tak aktywnym procesem, jak kojarzenie, analizowanie sytuacji i formułowanie wypowiedzi w danej chwili. W momencie, gdy sytuacja wymaga od nas szybkiego przestawienia się z jednego trybu na drugi – odczuwamy dyskomfort, nasz poziom stresu wzrasta diametralnie, a my nie możemy wykrztusić słowa. Jeżeli z kolei zapiszemy nasze przemówienie w formie haseł na fiszkach, to wiedząc co chcemy przekazać, łatwo wrócimy na właściwy tor.

 

Ćwicz, ćwicz, ćwicz

Repetitio est mater studiorum – powtarzanie jest matką nauk, mówili starożytni. Weź z nich przykład, i czas, który poświęciłbyś na spisywanie całego przemówienia, poświęć na jego powtarzanie na głos. Będzie to doskonała inwestycja nie tylko w jakość wystąpienia, ale także w Twoją pewność siebie. Wielokrotne powtórzenie danego tekstu da Ci pewność, że wiesz o czym mówisz. Przy okazji możesz dostrzec też pewne błędy w konstrukcji wystąpienia czy brak istotnych wątków. Ćwicząc, rób to przed lustrem, kamerą lub najbliższymi. Dzięki temu zyskasz informację zwrotną, nad czym musisz jeszcze popracować.

 

Przed samym wystąpieniem

Na ograniczenie stresu znacząco wpływa „oswojenie” przestrzeni, w której będzie się ono odbywało. Zatem jeśli masz taką możliwość, przyjdź wcześniej i dokładnie poznaj miejsce swojego wystąpienia. Sprawdź jego wielkość, sposób w jaki rozchodzi się w nim głos, a także widoczność z różnych punktów sali oraz ustawienie krzeseł. Koniecznie sprawdź także urządzania techniczne, z których będziesz korzystał.

Aby mieć pewność, że Twój głos zabrzmi tak jak chcesz – zrób kilka ćwiczeń aparatu mowy. Mrucz, powtarzaj wyraźnie spółgłoski i rozruszaj żuchwę (ruszaj nią w górę i w dół, nigdy na boki) – dzięki temu będziesz mówił wyraźniej. Ostatnie minuty poświęć na ćwiczenia oddechowe. Zapewnią Ci one wewnętrzny spokój przed wystąpieniem i oddalą myśli od ewentualnego stresu. Uzyskany w ten sposób dystans da Ci świeży umysł i większą pewność siebie w trakcie przemówienia.

Pic. freeimages.com