Czym jest talent? Kim jest utalentowany pracownik? Jakie kryteria musi spełniać, abyśmy mogli nazwać go tym mianem? Czy duży potencjał i talent to to samo? – organizacja musi znaleźć własne odpowiedzi na te i wiele innych pytań związanych z definicją Talentu.
Najważniejsze, aby szukając właściwych wskaźników wybitności kierować się efektywnością organizacyjną. Szukajmy zatem u pracowników tych przejawów talentu, które przełożą się na realny wzrost skuteczności realizacji zadań zgodnie z hasłem „To że jesteś wyjątkowy nie znaczy, że jesteś użyteczny”. Pracownik ponadprzeciętnie kreatywny może być uznany za talent w agencji reklamowej, ale już niekoniecznie w firmie audytorskiej. Dlatego też ciężko mi sobie wyobrazić, żeby jednostka odpowiedzialna za zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie czy instytucji mogła stworzyć profil utalentowanego pracownika bez wsparcia biznesu.
Ponadto, gdy już zdefiniujemy kim jest talent, kryteria powinny być komunikowane w transparentny i jasny dla wszystkich pracowników sposób. Nikt nie powinien mieć wątpliwości, dlaczego dana osoba została uznana za utalentowaną.
Kluczowa jest przede wszystkim mierzalność tych kryteriów i możliwość pozyskania przez organizację narzędzi do ich weryfikacji.